KARTA PRÓBY NA STOPIEŃ
MŁODZIKA
Warunki otwarcia próby
1.Stara się zasłużyć na miano dobrego harcerza.
2.Chętnie niesie pomoc innym.
3 Jest samodzielny i zaradny , przyszywa guziki,
plakietki i sprawności do munduru. Pomaga rodzicom
wykonując proste czynności domowe sprząta, zmywa
naczynia, robi zakupy itd.
4 Dba o czystość osobistą, utrzymuje w porządku swoje ubranie.
5 Jest prawidłowo umundurowany. Nosi przy mundurze
igłę z nitką. Dba o honor munduru harcerskiego.
6 Kompletuje ekwipunek harcerski turystyczny.
7 Prowadzi dzienniczek i śpiewniczek harcerski.
8 Przeczytał książkę o tematyce harcerskiej.
9 Zdobył 2 sprawności.
10Był na 2 wycieczkach harcerskich. Umie zachować
się w terenie (nie śmieci, nie hałasuje, niczego nie
niszczy zaciera ślady). Prawidłowo i bezpiecznie
porusza się po ulicach i drogach.
11.W terenie stale posiada przy sobie zasobnik survivalowy .
12. Systematycznie uczestniczył w pracach zastępu przez
3 miesiące, zapoznał się z wymaganiami na stopnie,osiągnął wiedzę
i umiejętności przewidziane programem próby.
Wymagania próby
I. Wiedza obywatelska
1 .Zna godło i barwy narodowe i ich historię
2 Zaśpiewa hymn narodowy, wie gdzie i kiedy powstał i kto jest jego autorem.
3 Umie zachować się godnie w czasie wykonywa- nia
hymnu, oddawania czci fladze i sztandarowi.
4 Zaśpiewa Rotę i jedną pieśń narodową (Warszawiankę,
Marsz Strzelców itd.).
5 Wskaże na konturowej mapie Polski główne regiony,miasta, rzeki
i góry
II. Wiedza harcerska
1 Umie na pamięć Przyrzeczenie i Prawo Harcerskie.
Wymieni kilka przykładów postępowania godnego harcerza.
2 Zna symbolikę lilijki i krzyża harcerskiego. Wie, do czego
zobowiązuje go hasło ”Czuwaj”.
3 Zaśpiewa hymn harcerski, wie kiedy powstał i kto jest
jego autorem.
4 Wie gdzie i kiedy powstały pierwsze drużyny harcerskie,
kto je założył i na jakiej organizacji były one wzorowane.
Wie jak nazywało się tajne harcerstwo w czasie II wojny
światowej i czym się wsławiło.
5 Zna oznaczenia funkcji w drużynie i szczepie, stopni
harcerskich wg. obowiązującego w drużynie systemu i
stopni instruktorskich.
6 Zaśpiewa piosenkę drużyny . Zna godło i proporzec
zastępu i symbole drużyny .
7 Wie kto jest bohaterem drużyny i dlaczego należy
go naśladować.
8 Zna 2 obrzędowe pieśni harcerskie, wie kiedy się je
śpiewa. Potrafi zachować się w kręgu i przy ognisku
harcerskim.
III. Umiejętności organizatorskie
1 Zna musztrę harcerza (postawę zasadniczą i swobodną,
zwroty). Potrafi sprawnie stanąć na zbiórkę i zachować się
w szyku.
2 Wykonał sprawnie otrzymane polecenie i złoży ustny
meldunek.
IV. Znajomość miejsca zamieszkania
1 Zna okolice swego domu i szkoły. Wskaże drogę do
lekarza, apteki, policji i na pocztę.
2 Wie gdzie znajduje się najbliższy obiekt godny
zwiedzenia, np. zabytek historyczny, muzeum.
V. Umiejętności praktyczne
Młodzik - sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami: młotkiem, obcęgami, wkrętakiem; zaostrzy nóż.
Ochotniczka - przyszyje oderwaną część ubrania, wyszyje swój monogram.
VI. Sprawność
1 Ćwiczy spostrzegawczość i refleks w grach i ćwiczeniach
(np. w grze Kima zapamięta 10 przedmiotów pokazanych
na 1 min. spośród 15, rozpozna 6 z 10 zapachów lub
dźwięków itp.)
2 Zapamięta przebytą drogę o długości ok. 2 km i powróci
nią.
3 Pokona przeszkody terenowe(np. przeskoczy rów szer.
około 1.5m., przejdzie po belce dł. około 3m., wejdzie na
drzewo itp.
VII. Wycieczkowanie
1 Skompletuje ekwipunek osobisty wycieczkę jedno i
dwudniową, spakuje plecak, zroluje koc.
2 Wie, jak ubrać się na wycieczkę w zależności od pory roku
i pogody, wie, jak zabezpieczyć się przed przemoczeniem
VIII. Wiedza przyrodnicza
1 Był z zastępem w lesie, obserwował życie lasu.
2 Rozpozna kilka pokazanych roślin (drzew, krzewów, zbóż
kwiatów itp. ) i zwierząt.
IX. Łączność
1 Umie korzystać z telefonu. Potrafi wezwać pogotowie
ratunkowe, straż pożarną, policję.
2 Zaadresuje list, nada na poczcie list polecony lub
telegram, paczkę, pieniądze.
3 Pełnił służbę łącznika, powtórzy dokładnie rozkaz
składający się z 10-20 słów, po przebyciu wyznaczonego
odcinka.
4 Zapisze i odczyta list nadany prostym szyfrem lub
alfabetem Morse`a.
5 Zna znaki dowodzenia ( ręką, gwizdkiem ).
X. Terenoznastwo
1 Trafi do celu drogą wyznaczoną znakami patrolowymi.
2 Wyznaczy strony świata wg busoli, słońca, gwiazd.
3 Narysuje plan harcówki lub swojego mieszkania.
4 Zorientuje mapę turystyczną i wskaże na niej trasę marszu
lub przejazdu.
5 Dokona pomiaru odległości krokami.
XI. Pionierka
1 Rozbije namiot 2-osobowy
2 Wie, gdzie można bezpiecznie rozpalić ognisko. Rozpali
ognisko, zgasi i zatrze ślady.
3 Przygotuje w terenie prosty posiłek z przyniesionego
prowiantu, zrobi herbatę.
4 Posługuje się piłą, siekierą i łopatką saperską,
5 W pracach pionierskich posłużył się wymiarami swojego
ciała (wzrost, rozpiętość palców i ramion, długość stopy ).
6 Stosuje 4 podstawowe węzły (np. połączy dwie linki
węzłem płaskim lub tkackim, zawiąże dwa rodzaje lin.
XII. Samarytanka
1 Umie zabezpieczyć się przed odparzeniem nóg, przeziębieniem, odmrożeniem.
2 Opatrzy drobne skaleczenia.
29 Świdnicka Gromada Zuchowa "Leśni Tropiciele" 29 Świdnicka Drużyna Harcerska "Dęby" 29 Świdnicka Drużyna Starszoharcerska "Dęby" 29 Świdnicka Drużyna Wędrownicza "Dęby" Krąg Instruktorski "Dęby" |
Związek Harcerstwa Polskiego |
![]() |
Informacja: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności. |